lördag 2 maj 2009

Fin folke från Pite på besökt i Amerikat

Pappa och Ulla har ju som sagt varit hära och hälsat på mig efter 9 dagar i Florida. Fuskigt tycker jag. Här är en sammanfattning i ord och bilder om vad vi har pysslat med. Börja läsa inlägget nerifrån och upp. Annars kan de bli förvirrat.
Lördag

VÄÄRMEEEE!! 32grader varmt!!!! :)))
For och shoppade lite och sedan hem igen för att packa resväskorna. Åt lunch och sedan bar det av mot Newark airport. Var så otroligt skönt att veta att jag inte behöver sitta på ett plan, att jag bara ska återvända hem till mitt hus för BBQfest med tjejerna. Käkade lite nachos och dip med päronen, kramades lite och sa hejdå. Det har varit jätte kul att ha dom hära, men som alla andra aupair tjejer sagt; Nog är det skönt när dom far hem. Nog är det rätt skönt att vara "föräldralös" ibland. Nog för att jag saknar alla mina föräldrar hemma, men jag har ju faktiskt en mamma och en pappa hära. Omän inte på riktigt, men det är nog i alla fall. Jag är ju faktiskt 21 år och att bo hos en annan familj blir aldrig som hemma. För inte behöver jag fråga mamma om lov att ta hem kompisar, ta bilen, är det okej om jag gör så hära, eller inte sådära, måste jag jobba i helgen eller kan jag vara med kompisarna osv.. Det finns för och nackdelar med allt.





Fredag

Vi tog tåget in till NY penn station och besökte Madison Square Garden (NY Rangers hemarena för er som inte vet) Promenerade till Empire State Building och tog sedan en taxi till Rockefeller Plaza och åkte upp med hissen till Top Of The Rock. Hade utsikt över halva världen kändes det som, tog massor med bilder och njöt av utsikten och solen. Åkte ner igen och åt lunch, en konstig hamburgertallrik. For till det gigantiska 10 vånings shoppinghuset Macy´s och virrade omkring. Pappa och Ulla skulle hitta presenter till syskonskaran, jag gav upp och gick till H&M. Köpte en bikini, sockar och ännu mera sockar. Åt lite choklad och mötte sedan upp dem igen. Tog en taxi till Times Square och gick till Hard Rock Café och handlade varsin t-shirt, bokade ett bord och väntade sedan på att Johahna med sällskap skulle få äta. (Hur faan man då kan stava mitt namn sådära är för mig en gåta.) Vi åt fajitas och det var super gott, fick en sviiiindyr nota och upptäckte då att vi fått någon annans mat och dryck också, fixade det och fick löpa till tåget. Vi hann precis med det för att fara hem och gå på bio med tjejerna. Såg filmen Fighting som var rätt schysst, men lite för förutsägbar. Kommer hem kring 1 på natten och p&u är vakna, då ville dom fara upp till Eagle Rock och se det igen fast på natten. Okej då, vi for dit och sedan for vi hem och sov.

Middag på Hard Rock Café


St Patrick´s Cathedral
Hissen i Top Of The Rock



Central Park

Lite konstig hamburger lunch

Madison Square Garden

Hittade en snygging på väggen!

Torsdag

Tog bussen in till Manhattan och sedan tunnelbanan ut till Coney Island. Åkte tillbaka till Brooklyn Bridge och åt lunch, traskade sedan över bron. Tog tunnelbanan ner till downtown Manhattan och satte oss på Staten Island färjan och åkte förbi Frihetsgudinnan, det var en sjukt blåsig färd. Tog sedan bussen hem till Montclair och började grilla. Jag hade beställt bearnaisesås så det vara bara för Ulla att börja koka. Pappa banade köttet och jag gjorde sallad och fixade massa grönsaer som skulle grillas. Det blev huuur gott som helst och jag åt upp nästan all sås.. Aaaaah vad jag saknar beasås! Vi planerade morgondagen och svamlade på lite för att sedan gå i säng.

Inte var det mycket kvar hära inte!

Den underbara beasåsen, den godaste jag någonsin ätit!

Fru Frihet.
Blåsigt. Mitt hår var inte roligt att kamma sedan. Jag grinade nästan.

Vart ska vi??

Brooklyn Bridge
Coney Island


Onsdag

Slappade mest hemma och i Montclair

Tisdag
Promenerade ner till Skylon som är en hiss som går på utsidan av byggnaden som du ser ut över fallen från. Var en kupol längst upp med utkiksgrejjs. Åkte sedan ner igen och promenerade närmare fallen. Köpte karra och for sedan och åt lunch på en av de få restauranger som var öppna. Är fortfarande lågsässong, men börjar ju ta sig snart. Började köra hemmåt igen och körde genom värsta ovädret, rengnade så mycke att vi knappt såg var vi körde. Blixtrar och dunder, magiska under. Läckert.


Skön sittställning


Vi fick komma tillbaka in i USA.

Niagara och två svenskar.

Skylon.
Fallen från Skylon.



Måndag

Jag och pappa drog iväg till bilfirman och hyrde en bil. Jag hade lyckats boka en bil jag inte fick köra, jag var för ung. Fick se vrålåket och blir sjukt nöjda. Tänker knappt på att Ulla skulle sitta i baksätet i våran 2dörrars Dodge Challenger. Kör hem och packar in oss i bilen. Jag sitter typ i vindrutan och Ulla klagar på att det är tight om knäna (och hon är typ pygmé), så vi åkte tillbaka och bytte till en större bil; Dodge Charger. Fiiin bil med väldigt bra benutrymme för alla. Påbörjade våran resa uppåt mot Ontario, Canada och Niagara Fallen. Tog typ 7h och var sjukt tråkig väg upp dit. Jag var irri och surrade tills dom bad mig vara tyst typ. Vafan jag hade ju myror i brallan och fick inte ens lyssna på svin hög musik som jag ville. Väl framme insåg vi att jag bokat in oss på ett super mysigt hotell, nyrenoverat men i väldigt gammal stil. Tar en drink i baren och äter sedan middag, jag somnar till min superhöga musik från ipoden för att slippa höra timmerstockarna som dras i otakt.
Fylletrappa.

Jag och kärleken
Är vi framme snart paaapppaaaa?!!




Söndag

Vi begav oss till Willowbrook Mall och strosade runt lite. Åt lunch på Cheescake Factory och sedan åkte vi hem och började med palten. Pappa och Ulla var oroliga att den skulle bli konstig och sten hård. Men den blev perfekt och tjejerna tyckte om det!
Palt, mjölk, smör, Felix lingonsylt och Aromat... mmm det var gott!


Den blonda sidan.

På något vis satt alla blonda på en sida, alla brunetter på en och jag och Ulla satt på varsin kant med ett rött huvve.. Cool!

Smakade gott tyckte jag.

Lördag

Inga kommentarer: